Word je tijdens het studeren meer dan eens afgeleid? Grote kans van wel. Je bent zeker niet de enige waarbij dit gebeurt. Hiervoor zijn vele oorzaken te noemen. Zo is je studieomgeving van grote invloed op je concentratie en daarmee op de prestaties die je levert. Ook de temperatuur, de rust in je hoofd en de uren die je achterelkaar doorwerkt werking op je concentratievermogen. Wat kun je zoal doen om je beter te concentreren tijdens de studie?

Stel je werkruimte op orde

Als eerst: zorg ervoor dat je omgeving rustig is. Of in elk geval opgeruimd. Orden documenten op je bureau, dat schept overzicht en zorgt voor rust in je hoofd. Studeer je thuis? Zorg dan ook dat je werkruimte niet al te rommelig is. Ga voor een schoonmaak- en opruimsessie. Ook al kost het tijd, er bestaat een grote kans dat de concentratie die je hebt gecreëerd je daarna tijd oplevert.

Studeer op je universiteit of hogeschool

Geen zin in een opruimsessie? Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om op je hogeschool of universiteit te studeren. Daar kun je minder snel worden afgeleid door allerlei taken die thuis wel op je liggen te wachten.

Zoek een studiemaatje

Lastig om alleen te studeren? Zoek een studiemaatje en motiveer elkaar. Samen weet je meer dan alleen en het is nog gezellig ook! Zoek wel iemand waarmee je het niet alleen maar gezellig hebt; er moet ook gestudeerd worden.

Geen afleiding van geluid

Zorg ervoor dat er zo weinig mogelijk afleiding door geluid is. Kies voor een plek waar je geluiden kent, waardoor ze minder opvallen. Mijd drukke ruimtes. Wil je liever wel wat geluid op de achtergrond? Zet dan rustige muziek op, bij voorkeur zonder zang.

Hou het koel

Dit is een punt waar je vooral thuis invloed op hebt: zorg ervoor dat je studieruimte niet al te warm is. Warmte is comfortabel, maar zorgt ook voor een duf en vermoeid gevoel. Zorg er daarom voor dat de verwarming – tijdens de koude maanden van het jaar – niet al te hoog staat. Negentien graden moet prima zijn, dan is het niet te warm en niet te koud. Daarmee blijf je alert en bespaar je ook nog eens geld op je energierekening (tip: dat kan ook door een goedkoper energiecontract te regelen met een energievergelijker). En dat kan nooit kwaad, vooral niet met het oog op jouw waarschijnlijk magere studenteninkomen.

Ventilatie tegen mufheid

Je merkt het meestal zelf niet meer – denk aan de niet zo prettige geur in leeglopende lokalen –, maar als je een tijd lang doorbrengt in een ruimte wordt het daar muf. En dat is niet erg bevorderlijk voor je concentratie. Zet het raam daarom altijd op een kier of gooi deze om het uur even open. Dan blijft de ruimte fris, en jouw hersenen ook.

Zorg voor goed licht

Licht is van invloed op je concentratie. Ga bij het raam zitten – tenzij hier veel afleiding is van buitenaf. Zorg op donkere dagen voor de juiste verlichting in huis. Zwak licht zorgt ervoor dat je slaperig wordt en daarmee minder alert. Het schijnt dan ook dat koud licht met een sterkte van 4000K het prettigst is om bij te studeren.

Overzichten en deadlines

Waar je ook gaat studeren, een to-do-lijst op papier werkt supergoed. Het niet zelf hoeven onthouden welke punten je allemaal moet afwerken, kan voor veel overzichtelijkheid zorgen. En daarbij ook een onrustig en chaotisch gevoel verminderen. Schrijf op wat je wilt afwerken en stel hier deadlines voor. Kruis af wat je hebt afgewerkt. Zorg wel voor realistische doelen, anders werkt het demotiverend.

Zet je mobiel úít

Er is waarschijnlijk niets wat zoveel concentratie afneemt als de smartphone en internet. Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp… allerlei middelen om met je vrienden en volgers in contact te blijven. Leuk, maar ga eens na hoeveel tijd dat je eigenlijk kost. Het is heel makkelijk om je afleiding daar te zoeken als het even niet lukt met het studeren, maar je zult zien dat je meer concentratie hebt als je niet geprikkeld worden door potentiële berichten. Zet je telefoon of je internet uit. Of nog beter: laat dat mobieltje eens een keer thuis of leg ’m uit het zicht.

Kauw wat af
Als je kauwt komt er meer zuurstof naar je hersenen. Hierdoor wordt het geheugen beter en neemt je stress ook nog eens af. Om ervoor te zorgen dat je tijdens het vele stilzitten niet te veel calorieën – of dan vooral die moe makende suikers – naar binnen werkt, kun je het best kiezen voor kauwgom.

Pauzes zijn belangrijk

Zit je er lekker in, studeer dan gewoon verder. Maar las wel om de zoveel tijd een pauze in. Zit je heel de dag achter je scherm voor je studie? Ga dan tijdens je pauze niet weer achter een scherm zitten, maar kies ervoor om naar buiten te gaan. Een rondje lopen werkt veel verfrissender dan een serie kijken of het beantwoorden van al je gemiste berichten.

Studeer op bepaalde tijden

Spreek met jezelf af om een bepaalde tijd per dag te studeren. Zo voorkom je dat je uiteindelijk bergen aan werk hebt, zo voel je je goed over jezelf en blijf je nog bij ook. Ben jij straks klaar met je studieopdrachten, terwijl andere studenten zweten om hun deadlines te halen. Veel prettiger, toch?