Door Amice Boonstra

boonstra3

Afgelopen half jaar volgde ik de minor Technology Entrepreneurship. Hiermee mochten we een half jaar lang met een eigen technologisch idee proberen om een startup op te bouwen. Allemaal droomden we natuurlijk dat we de nieuwe de Steve Jobs zouden worden of net zo’n gaaf en winstgevend idee als Airbnb te bedenken. Gaande weg kwamen er wel achter dat dit toch een stuk moeilijker is dan we eerst dachten, want waar moet je beginnen? En waaraan moet een goed idee voldoen?

Het allerbelangrijkste van een nieuw idee is dat het een echt probleem moet oplossen. Als dat al niet het geval is dan wordt vaak lastig om er geld aan te verdienen. Dit kan een probleem zijn bij je doelgroep, maar ook een probleem wat je bij jezelf ervaart of dat je zelf elke dag meemaakt. Een goed voorbeeld van een slechte probleemstelling is de Google Glass: Dat is een leuk product, echt een gadget, maar het lost niet echt een probleem op. Om die reden is de productie voor de consumentenmarkt ook stilgelegd.

Het tweede punt is dat de doelgroep waarvoor je het probleem oplost heel duidelijk gespecificeerd moet zijn. “Voor de consumentenmarkt” is te vaag, zelfs studenten, moeders of kinderen is nog niet specifiek genoeg. Mannen die na een trauma handrevalidatie nodig hebben of alleenstaande moeders met een drukke baan, is al veel specifieker en is belangrijk in het opstellen van je uiteindelijke business plan.

De volgende aspect gaat over je eigen idee: wat is jouw oplossing van het probleem? Bedenk goed dat er altijd meerdere oplossingen voor het probleem zijn. Bijvoorbeeld om naar Amsterdam Centraal te komen kan je zowel de trein, de metro als de tram nemen. Hierin is het dus belangrijk wat jouw oplossing zo uniek maakt. Waarin verschilt het met de nu huidige oplossingen en wat voegt het toe? Wat zijn jouw Unique Selling Points?

Het laatste punt is hoe ga je geld verdienen aan je idee? Wil de doelgroep echt geld besteden aan jouw oplossing? Hierbij gaat het dus om je business plan. De doelgroep moet natuurlijk wel de urgentie inzien van het probleem, zij moeten uiteindelijk jouw idee gaan kopen. Je idee/oplossing kan nog wel zo goed zijn, als niemand er geld voor over heeft dan heb je er helemaal niks aan!

Samengevat is belangrijk voor een goed idee..:

Wat is het probleem dat je oplost?
Voor wie los je het probleem op?
Wat maakt jouw oplossing zo uniek?
Hoe ga je aan jouw idee geld verdienen?

Vaak zie je bij bijvoorbeeld Het Beste Idee van Nederland dat ideeën op een van deze punten stuklopen. Naast deze punten, is eigenlijk minstens zo belangrijk dat je gewoon veel geluk en doorzettingsvermogen moet hebben. Als je meer geïnteresseerd bent in dit onderwerp, heb ik een heel leuk artikel over de oprichting van Airbnb. Uit dit verhaal blijkt wel dat dit (nu miljarden) bedrijf, ook gewoon is begonnen met wat matrasjes in een kelder en ook vaak zijn afgewezen bij investeerders.

Misschien zijn jullie nu ook wel benieuwd aan welk idee ik dan heb gewerkt het afgelopen halfjaar. Ons idee (ik met twee andere studiegenoten) is om een nieuw soort zonnecellen: organische zonnecellen te gebruiken als zonwering. Bedrijven met grote kantoorgebouwen die hun energie duurzaam willen opwekken gebruiken nu veelal conventionele zonnepanelen op daken. Het probleem is echter dat het oppervlak op deze daken te klein is, de constructie van het dak vaak niet gemaakt is voor zware zonnepanelen en dat je als voorbijganger deze zonnepanelen van de buitenkant niet kan zien. Ons idee is gericht op de verticale ruimte van grote kantoorgebouwen te gebruiken voor de opwekking van duurzame energie. Door gebruik te maken van deze verticale ruimte kan er veel meer energie gewonnen dan conventionele zonnepanelen op het dak. Organische zonnecellen zijn uitermate geschikt voor de toepassing van zonwering omdat ze licht in gewicht zijn, flexibel, transparant en ultra dun. Het unieke aan ons product is dat er verschillende design mogelijkheden zijn, zo kunnen er patronen worden gemaakt en kleuren worden toegevoegd. Zo kan er met de zonwering tegelijk geadverteerd of een logo van het bedrijf erin gemaakt worden. Ons idee richt zich dan ook op bedrijven met een duurzaam karakter en die aangesloten zijn bij duurzaamheidsinitiatieven. Om het idee enigszins te visualiseren, is op het eerste plaatje ons idee afgebeeld en op het tweede plaatje de zonwering over het gehele gebouw met een logo te zien. Voor meer informatie zie onze eigen website: http://solarganic.wix.com/sbsp.
Boonstra1

boonstra2